Natuur in de stad

Hippodroom, tussen stad en woud

Natuur in de stad

Hippodroom, tussen stad en woud

Het contact met de natuur is voor velen van ons essentieel geworden. Nu de maatschappij razendsnel evolueert en het klimaat verandert, voelen we de behoefte om terug te keren naar onze wortels. Het Hippodroom-project biedt een toegangspoort tot het woud en staat open voor iedereen.

Vooraanzicht van de grote tribune van de paardenrenbaan van Bosvoorde.
Het weeghuis van de renbaan van Bosvoorde.
Bewegwijzering bij de renbaan van Bosvoorde.

Het ‘Hippodroom’-project is:

• een onthaal- en informatiecentrum over het behoud van het woud
  • een recreatief en educatief natuurcentrum
  • generatieoverkoepelende activiteiten voor gezinnen en scholen

Publiek-private samenwerking

Het project is het resultaat van een publiek-privaat partnerschap tussen Leefmilieu Brussel, de Maatschappij voor Stedelijke Inrichting (MSI) en Drohme. De overheidspartners zorgen voor het beheer en het behoud van de biodiversiteit en het erfgoed. Zij organiseren ook gratis educatieve en vrijetijdsactiviteiten voor het grote publiek.

Ook verenigingen voor natuur- en milieueducatie dragen hun steentje bij tot de ontwikkeling van het project.

Drohme, de privépartner, biedt extra vrijetijdsactiviteiten (tegen betaling), evenementen en een horeca-aanbod. Het hele project is geconsolideerd via een gedetailleerd plan dat in onderling overleg met de partners is opgesteld.

Hippodroom is een innovatief, multifunctioneel, inclusief en uniek project.

Plattegrond van de renbaan van Bosvoorde.

Kerncijfer

Aan de rand van het woud wordt 15,9 ha beheerd door Leefmilieu Brussel.