Zero koolstof

Het laboratorium in de Massarttuin

Zero koolstof

Het laboratorium in de Massarttuin

Het laboratorium van Leefmilieu Brussel is nu gehuisvest in een duurzaam gebouw op de site van de Massarttuin. Het team van een twintigtal laboranten heeft de voormalige site van Leefmilieu Brussel verlaten, 6 jaar nadat hun collega’s naar Thurn & Taxis zijn verhuisd. Deze verhuis is in overeenstemming met de ‘zero koolstof’-doelstelling die Leefmilieu Brussel nastreeft voor zijn gebouwen. Het bestaande gebouw werd aangepast om het laboratorium en de meetapparatuur voor luchtkwaliteit erin onder te brengen.

Ontmoeting met Sandrine Bladt en Pierre Donot

Interview

Waarom heeft u voor deze locatie gekozen en wat zijn de duurzame kenmerken van het gebouw?

Een deel van het terrein van de Massarttuin was al ingenomen door Leefmilieu Brussel, dat verantwoordelijk is voor het beheer van het park. Het gebouw dat we nu gebruiken is gerenoveerd om aan de behoeften van het team te voldoen.

Sandrine Bladt

Portretfoto van Sandrine Bladt.

Sandrine Bladt, hoofd van de dienst Chemie, Gezondheid en Binnenhuisvervuiling

We hebben het gebouw gerenoveerd door de bestaande structuur (in beton) te behouden en een nieuw volume toe te voegen, via een houtskelet, om de binnenoppervlakte te vergroten. Het gebouw is energiezuinig en heeft een groendak. Het is geïsoleerd met natuurlijke materialen (cellulose). We hebben de betonstructuur van het gebouw hergebruikt, om 65% grijze energie te besparen (die nodig zou zijn geweest om een nieuwe structuur te bouwen).

Pierre Donot

Portretfoto van Pierre Donot.

Pierre Donot, architect van Leefmilieu Brussel

Werknemers van Leefmilieu Brussel in het laboratorium.
Zicht op de Massarttuin vanuit het nieuwe laboratorium.
Nooddouche in het laboratorium.
Laborante in de labokeuken.
Laborante bij de gasflessen.
Twee laboranten tonen hun meetapparatuur.
Een laborante parametreert een meetapparaat in het labo.
Zicht op de houten gevel met veel ramen van het nieuwe laboratorium.

Wat waren de noodzakelijke aanpassingen en wat zijn de specifieke kenmerken van deze nieuwe werkomgeving?

Sandrine Bladt: De nieuwe indeling vergemakkelijkt de toegang tot bepaalde apparatuur, met name voor onderhoud of het instellen van parameters. Het elektrisch systeem, de afzuigkappen en de branddetectiesystemen zijn aangepast aan de preventie-eisen. We hebben nu veel beter aangepaste en veiligere ruimtes. Het gebouw is mooier, lichter en we kunnen ook buiten vergaderen in een prachtige omgeving.

Pierre Donot: De ruimtes hebben een vrij uitzicht op de botanische tuin Jean Massart en de bestaande parkeervoorzieningen zijn vervangen door 500 m² groene ruimte.

Kerncijfers

Hergebruik van de betonstructuur van het gebouw = 65% grijze-energiebesparing.

500 m² groene ruimte toegevoegd aan de Massarttuin.

Bent u geïnteresseerd in de luchtkwaliteit in Brussel?