Doel: zero koolstof

Met de fiets naar het werk!

Doel: zero koolstof

Met de fiets naar het werk!

Een van de bevoegdheden van Leefmilieu Brussel is het ondersteunen van ondernemingen bij de uitvoering van hun Bedrijfsvervoerplan (BVP). Met "The Bike Project", dat in 2013 van start ging, (her)ontdekken werknemers het plezier van fietsen!
Een groep fietsers die stilstaat op een plein, met een kerk in de achtergrond
Tekstversie van de video

De video toont het gebruik van een cargofiets in de Stad Brussel voor het bezorgen van post aan de verschillende gebouwen van de gemeente, in het bijzonder de scholen.

[Olivier, projectleider bij de Stad Brussel, in het Frans]

“Het wordt elke dag moeilijker om je in de stad te verplaatsen. De cargofiets is een efficiënt alternatief. Wij gebruiken 'm om post op te halen bij verschillende scholen.”

[Jean-Christophe, conciërge bij de Stad Brussel, in het Frans]

“De leukste ontdekking is de versnellingenschakelaar” [de spreker verwijst naar het continu variabele snelheidssysteem, met dit apparaat kan een motor op zijn optimale werkingssnelheid worden bediend]. “Je voortbewegen in Brussel is erg makkelijk met de fiets. Als je naar rechts wil draaien, hoef je soms zelfs niet te wachten” [verwijzing naar verkeersbord B22 waardoor fietsers bij rood licht mogen doorrijden om rechtsaf te slaan, terwijl ze voorrang geven aan andere weggebruikers.]

[Farid, conciërge bij de Stad Brussel, in het Frans]

“Zelfs met een volle bak moet ik maar weinig inspanning leveren. En als ik klaar ben met m’n ronde baal ik dat m'n route niet langer is.”

[Jean-Christophe]

“Ik raad iedereen aan om een cargofiets te gebruiken want het is erg aangenaam om mee te rijden. Gedaan met de files en snel op je bestemming!”

Obstakels wegwerken

Elk jaar krijgt een tiental Brusselse bedrijven en organisaties met het oog op de verbetering van hun BVP gratis begeleiding om hun fietspotentieel te analyseren en een actieplan te ontwikkelen.

Op het programma:

• Tips voor de inrichting van een veilige en comfortabele fietsenstalling
  • Coaching om werknemers vertrouwen te geven, met theorie- en praktijklessen en routes op maat
  • De Mobility Managers helpen om zelfstandig te werken

Fietsen (elektrische, klassieke, plooi- en transportfietsen ...) en accessoires worden gratis aan de deelnemers ter beschikking gesteld, zodat ze de fietsroutes gedurende twee weken kunnen testen.

Tekstversie van de video

De video toont de stappen die Bernard, Mobility Manager bij Belfius, heeft ondernomen om het fietsen in het bedrijf te promoten.

[Bernard, Mobility Manager bij Belfius, in het Frans]

“Als Mobility Manager is het belangrijk dat ik het goede voorbeeld geef. Het is makkelijker om mensen te overtuigen door het zelf te doen.

Je moet gaan praten met fietsers om hun noden te leren kennen. Daarom heb ik een Bicycle User Group opgestart zodat de mensen die met hun fiets naar het werk komen, ideeën kunnen geven om iets te verbeteren.

We voorzien tijdens de werkuren een opleiding van twee en een half uur toegespitst op fietsen in het verkeer.

Boven de fietsparking bevindt zich een grote vestiaire met douches en individuele kastjes voor iedereen die met de fiets komt. We hebben ook een droogruimte om het comfort nog meer te verhogen.

Het personeel geniet van bedrijfsfietsen die we leasen zodat iedereen onze fietsers herkent. Dat geeft de fiets echt zichtbaarheid binnen het bedrijf. Er zijn meer dan 500 collega's die elke dag de fiets nemen.”

Ik woon op 20 km van Brussel, ik ga met een elektrische fiets pendelen!

Tara, deelneemster aan het Bike Project

Ik doe veel aan sport. Nu heb ik de mogelijkheid om tijdens de week te fietsen, zodat ik in het weekend meer tijd heb voor mijn gezin.

Jean-François, deelnemer aan het Bike Project

The Bike Project in 2019:

9deelnemende ondernemingen
128ondernomen acties
428extra fietsparkeerplaatsen
196deelnemers aan de opleiding over fietsen in het verkeer
177deelnemers aan de fietstochten
Wist u dit?
Na deelname aan het Bike Project wil 84% van de werknemers·neemsters de fiets blijven gebruiken voor het woon-werkverkeer.
Een man en een vrouw op de fiets, een jong kind vooraan op de fiets van de man

En nu op de fiets!

• Ik wil de website van The Bike Project bezoeken en me inschrijven voor de volgende editie

Ontdek de website