— Natuur in de stad

Beheer van de Brusselse parken: de publiekstoestroom opvangen

Leestijd: 2 minuten

In 2020 en 2021 was het bijzonder druk in de Brusselse parken tijdens de lockdowns. Om ervoor te zorgen dat bezoekers steeds goed worden ontvangen in de parken en dat iedereen zich bewust is van de noodzaak van het behoud van onze groene ruimten, doet Leefmilieu Brussel regelmatig een beroep op seizoensgebonden versterking. We praten hierover met Anne Ceniccola , hoofd van het departement Onthaal & Preventie in de parken.

Interview

Hallo Anne, kun je ons vertellen wat in 2021 voor parkwachters de belangrijkste uitdagingen waren?

Tijdens dat jaar was het bijzonder druk in onze parken, vooral als gevolg van de pandemie. Onze parkwachters hadden hun gebruikelijke taken zoals het garanderen van de veiligheid, preventie, en het sensibiliseren van de bezoekers. Maar daarnaast moesten ze er ook voor zorgen dat alle regels werden nageleefd en dat het samenkomen van zoveel mensen goed verliep. Wij moesten ons personeel zo goed mogelijk verdelen om een maximale aanwezigheid op zoveel mogelijk plaatsen te garanderen, en om het hogere ziekteverzuim op te vangen.

Ieder park is anders en dus heeft ieder park andere noden. Waar we vooral extra mensen voor nodig hadden, was het verzekeren van de netheid. We moesten ervoor zorgen dat alles proper bleef en bezoekers eraan herinneren om steeds hun afval in vuilnisbakken te werpen. Tegelijkertijd moesten we ook onze missies van preventie en sensibilisering volbrengen.

Voor een kwalitatief onthaal doen wij een beroep op extra seizoensarbeiders, om onze vaste teams van parkwachters te versterken. In 2021 hebben wij 53 seizoensarbeiders in dienst genomen, van april tot en met september. 10 van hen werkten alleen in het weekend en 8 ervan werden uitsluitend ingezet voor het behoud van de netheid in de parken.

Van zodra ze aan de slag gaan, krijgen de seizoensarbeiders een opleidingsdag. Ze krijgen alle nodige informatie over communicatie, biodiversiteit, de activiteiten van Leefmilieu Brussel, wat er nodig is om een goede parkwachter te zijn, hoe de bezoekers te ontvangen en te sensibiliseren, hoe hen te informeren en de juiste boodschappen mee te geven… Ze zijn dus snel operationeel en kunnen gemakkelijk en goed voorbereid worden geïntegreerd in de teams.

Sinds 2019 huren we seizoensarbeiders in. In 2019 waren dat er 13 en in 2021 53. Het aantal is dus zo goed als verviervoudigd. Hierdoor kunnen we de kwaliteit van de dienstverlening verzekeren en ervoor zorgen dat alles netjes en proper blijft.